Czy Polska nauka upada? - absurdy punktów za publikacje

Поделиться
HTML-код
  • Опубликовано: 14 апр 2025

Комментарии • 1,4 тыс.

  • @naukowy.belkot
    @naukowy.belkot  Год назад +292

    Ok 19:00 jest (jak słusznie niektórzy wskazują w komentarzach - dziękuję) nieścisłość. Istnieje ścieżka umożliwiająca rozliczenie się np. matematykowi ze współpracy z socjologiem, ale może się tak zdarzyć, że te punkty nie będę się wliczały do oceny jednostki badawczej (jeśli nie ma na niej np. katedry nauk społecznych). Znam sytuacje, w których ktoś był zmuszany do publikowania w konkretnej dziedzinie, żeby jednostka mogła mieć przyznane punkty przy ocenie. Mówiąc to, co powiedziałem chodziło mi o to, aby takie multidyscyplini naukowcy mogli te punkty zarobić zarówno dla siebie jak i swojej jednostki. Zawsze. Rozważam usunięcie tego fragmentu, żeby nie budować zamieszania. Póki co - doprecyzowanie w komentarzu...

    • @pandaszan9310
      @pandaszan9310 Год назад +2

      Nadal pluję sobie w brodę że wtedy w 2020 po wykładzie z UNBTour (czy jak to się tam nazywało, chyba podobnie) nie wstawiłem na IG tego zdjęcia pępka

    • @ukaszmisiak9100
      @ukaszmisiak9100 Год назад +8

      Nie bardzo rozumiem po co punktować za publikacje w czasopismach, zawsze mnie zastanawiało czemu nikt nie punktuje cytowań… po mojemu problem znika, ale może coś mi umyka 🤷‍♂️

    • @rav1495
      @rav1495 Год назад +5

      Dziecko nie rób zamętu...stara , siwogłowa gwardia z PANu ma w 4 literach Twe wypociny.

    • @KANJOUchousetsu
      @KANJOUchousetsu Год назад +2

      Moim zdaniem istnienie tej ścieżki nie sprawia, że wspomniany fragment jest bezzasadny, bo co do takowej rozliczani jesteśmy według własnej dyscypliny.

    • @Nick_N00B
      @Nick_N00B Год назад +12

      Kto w Polsce mieszka ten z cyrku się nie śmieje.

  • @krzysiek1234567890gu
    @krzysiek1234567890gu Год назад +202

    Dobrze, że ktoś porusza ten problem, bo popularyzatorzy jakos tak rzadko poruszają zagadnienia z dziedziny metanauki, a też moi wykładowcy mówili o tych problemach

  • @marekkasztan8958
    @marekkasztan8958 Год назад +195

    Dziękuję za ten bardzo potrzebny film. To jaką mamy teraz patologię w nauce polskiej to dramat. U nas na Uniwersyteckie Łódzkim liczą się tylko punkty i pieniądze, władz nie interesują badania i dadaktyka, jesteśmy ciągle mobingowani i zastraszani, jak ciągniemy do góry z ilością prac w dobrych czasopismach (a z każdym rokiem mamy więcej prac i w czasopismach z coraz wyższym impaktem) to nam mówią, że na wszyskich Uniwerkach piszą coraz więcej, nic w tym dziwnego i żebyśmy nie byli dumni z siebie, bo najprawdopodobniej za 4 lata będzie trzeba jeszcze więcej publikować i że "trzeba uciekać do przodu". Ludzie są coraz bardziej sfrustrowani. Łamie się u nas prawo, bo dziekan zarządził, że publikacje za poniżej 100 pkt. nie liczą się w ocenie pracowniczej, a jest wiele świetnych czasopism z impaktem 3 czy 4 czy wyższym w naszej dziedzinie, w których piszą moi znajomi naukowcy z zachodu, a u nas ma 70 pkt i sobie możesz hobbystycznie tam publikować. Szkoda gadać, mam nadzieję, że Gowin za ten bałagan kiedyś odpowie. Generalnie i mówię to z ciężkim sercem, nie polecam pracy w tym zawodzie w naszym kraju.

    • @niepodam2786
      @niepodam2786 Год назад +26

      Nie tylko tam. Nepotyzm to plaga. A kierownicy katedr potrafią nic nie robić, jeśli ktoś z zakładu ma publikacje i potrzebuje finansowania to 'szef' dzieli kasę z wymogiem - dopisz mnie. I potem takie puste dusze w publikacjach z darmowymi punkcikami. Nie mówiąc o tym, że takie miernoty potem wycinają co zdolniejszych, bo stanowią zagrożenie mając prawdziwy dorobek naukowy a nie tylko koligacje.

    • @shumianna
      @shumianna Год назад +20

      Dokładnie tak. W naszym instytucie to samo. Pensje są żałośnie wręcz małe, naukowcy od lat muszą „ratować się” premiami za publikacje. Niedawno zmieniono system wypłaty tych premii na zależne od punktów MEiN, a nie od IF, jak było dotychczas. Dno i dwa metry mułu. Nie dość, ze naukowcy i tak wykazują duże już zrozumienie i poczucie misji że w ogóle decydują się na tę nieopłacalną pracę, to teraz mają jeszcze swoim kręgosłupem moralnym zmuszać się, by niejednokrotnie wbrew własnym interesom pchać polską naukę do przodu.

    • @xthemugshot
      @xthemugshot Год назад +9

      Podziwiam wiarę, że jakikolwiek polityk poniesie konsekwencje swoich działań xd Chociaż zdaje się to zakrawać na naiwność

    • @marekkasztan8958
      @marekkasztan8958 Год назад +3

      @@xthemugshot Nie wierzę w to, absolutnie nie wierzę, ale nadzieję mam

    • @Wisia02-02
      @Wisia02-02 Год назад +6

      Ah, u mnie po ewaluacji to już ohohoho nie publikować poniżej 140, a poniżej 100 to już absolutnie, a przecież masę czasopism istotnych w dziedzinie ma niskie ministerialne z wysokimi IF... nie jestem pracownikiem, a już mi się nie chcę, a kocham tą robotę....

  • @gracjanchudziak4755
    @gracjanchudziak4755 Год назад +49

    Całe te punkciki i zmuszanie do publikacji jest przyczyną spadku jakości publikacji naukowych, a świadectwem chorej potrzeby kontroli ze strony państwa. Masowe produkowanie makulatury z przypisami nie poprawia stanu nauki a wręcz ją pogarsza.

  • @xthemugshot
    @xthemugshot Год назад +619

    Spotyka Gowin naukowca
    Gowin: Czytałem pańską ostatnią pracę, bardzo ciekawa, szkoda tylko że bez odniesień do Jana Pawła II.
    Naukowiec: Ale ja jestem geologiem. To są nauki o ziemi.
    Gowin: Tej ziemi!

    • @jakubpiotrmusia9340
      @jakubpiotrmusia9340 Год назад +30

      Gowin od dłuższego czasu nie jest ministrem.

    • @Matt22714
      @Matt22714 Год назад +46

      Nie Gowin, a Czarnek

    • @RobertSmyka
      @RobertSmyka Год назад +4

      Gdyby był geologiem, to powiedziałby: nauki o Ziemi. Skoro rzekł "o ziemi" to pewnie jest rolnikiem. ;)

    • @frankiewally1891
      @frankiewally1891 Год назад

      @@RobertSmyka ty polski uczony;skad ci do lba wpadlo ze on nie mowil Ziemi?

    • @kpc211
      @kpc211 Год назад +1

      @@RobertSmyka W naukach związanych z rolnictwem nie używa się raczej pojęcia "gleba"? :)

  • @evilAriena
    @evilAriena Год назад +209

    No nie moge tego ogladac bez Maja krzyczacego “punkciiiiki” w mojej glowie.

    • @TuskaDogLover
      @TuskaDogLover Год назад +20

      PuNkCiKi!!!

    • @ppkbtb
      @ppkbtb Год назад +25

      Totalnie zjamniczony :)

    • @amadeosendiulo2137
      @amadeosendiulo2137 Год назад +28

      Dokładnie, musimy się trzymać p o d s t a w y p r o g r a m o w e j !

    • @KarolOfGutovo
      @KarolOfGutovo Год назад +12

      @@amadeosendiulo2137 PoooooOooOoOdstaaaawa prooooogramooooowa!!

    • @TheTorment
      @TheTorment Год назад +5

      Właśnie miałem napisać jakiś komentarz zachęcający Dawida żeby może zrobił jakiś wspólny materiał na ten temat z Krzysztofem M. Majem skoro obaj widzą tu poważny problem, a do tego jeden jest z humanistycznej strony mocy, a drugi ze ścisłej :)

  • @majkelinho1114
    @majkelinho1114 Год назад +2101

    Ciekawe czy długość filmu celowa czy przypadkowa

    • @panisaper
      @panisaper Год назад +342

      Nie ma przypadków, są tylko znaki.

    • @przemysawkot1888
      @przemysawkot1888 Год назад +22

      ​@@panisaper"nie każdy gest to znak"

    • @djcarlos687
      @djcarlos687 Год назад +12

      No kawał dziada z niego xDD !

    • @DrKnow186
      @DrKnow186 Год назад +22

      Przypadek, film ma 21:38
      Prawidłowa godzina to 21:37

    • @pietamojzesza3259
      @pietamojzesza3259 Год назад +19

      Ten pies czarnek już płacze

  • @Avlime
    @Avlime Год назад +322

    Moim zdaniem to jest tradycyjny dla obecnie rządzącej obecnie partii skok na kasę... żeby swoi dostali. Ci co będą forsować "wygodne dla władzy" tezy w wygodnych dla władzy czasopismach będą dostawać większe granty...

    • @Felis174
      @Felis174 Год назад

      Jak (czysto teoretycznie) wygra Pseudo Opozycja to publikacje bedą tylko o wyższości władzy niemieckiej nad polską.

    • @hexzerorouge6361
      @hexzerorouge6361 Год назад +25

      To jest chyba boost dla uczelni Rydzyka. Może dzięki temu w promocji tym razem dostaną od niego blessa w Trwam i Radiu Maryja?

    • @jerzy1026
      @jerzy1026 Год назад +6

      Wielu naukowców zgłaszało problem że aby zaistnieć w wielu zagranicznych czasopismach trzeba być ,, poprawny politycznie na lewicową modłę ,, a artykuły próbujące być w opozycji były nie dopuszczane.

    • @biogeopaleo2736
      @biogeopaleo2736 Год назад

      @@jerzy1026 parafrazując mema z Toy Story: Ideologie, wszędzie ideologie...

    • @rafagrzegorek8680
      @rafagrzegorek8680 Год назад

      No to raczej oczywiste że to skok na kasę, to żadna pomyłka. Myślę że jest dokładnie tak jak napisałeś.

  • @Stepi-tv1rd
    @Stepi-tv1rd Год назад +439

    Przydałoby sie więcej takich tematów w debacie publicznej

    • @PolskiRoland
      @PolskiRoland Год назад +1

      W jakim celu miałaby ta debata wychodzić poza grono akademickie? Co przeciętny Kowalski jest w stanie do niej wnieść? Ludzie, bez przesady.

    • @kamiladankowska5145
      @kamiladankowska5145 Год назад +26

      @@PolskiRoland może wnieść głos na wyborach na partię, która nie będzie wspierała "nauk" z teologii i janie-pawło-logii kosztem poważnych dziedzin :/ O tym MUSI wiedzieć opinia publiczna.

    • @arturkoszykowski9592
      @arturkoszykowski9592 Год назад +1

      W Polsce nie ma debaty publicznej. I nie będzie prędko. Polacy nie potrafią debatować.

    • @PolskiRoland
      @PolskiRoland Год назад +1

      ​@@kamiladankowska5145 Jak kosztem innych dziedzin, skoro nie w tym problem? Słuchałaś przecież tego nagrania. Poza tym co to jest "poważna" dziedzina nauki? xD

    • @DudaJarek
      @DudaJarek Год назад +5

      @@kamiladankowska5145 Zgadzam się - Polska ma olbrzymi potencjał naukowy, który strasznie się marnuje. Jeśli nie będzie się o tym dyskutować przed wyborami, to zostanie zignorowane przez następnych. Tylko jak ruszyć taką dyskusję?

  • @AnnaMar-wr1dr
    @AnnaMar-wr1dr Год назад +118

    Do Impact Factor'u dodałabym wskaźnik SCImago Journal Rank (SJR), bo jest międzynarodowo uznany i bardziej inkluzyjny dla humanistyki i nauk społecznych. A lista ministerialna to patologia i chyba panuje co do tego zgoda w polskiej nauce.

    • @haspat
      @haspat Год назад +3

      Factoru.

    • @piotrt32
      @piotrt32 Год назад +4

      ​@@janickithomas a czasem indeksu Hirscha nie stosuje się tylko do oceny naukowca?

    • @Zadlo14
      @Zadlo14 Год назад

      @@piotrt32 Dokładnie

  • @jarekzawadzki
    @jarekzawadzki Год назад +129

    O ile o języku polskim i polskiej literature dość łatwo jest pisać po angielsku, to w przypadku prawa jest to nie tylko trudne, ale i bezcelowe, bo siłą rzeczy nieprecyzyjne ze względu na terminologię. Pomijając fakt, że mało kogo interesują prace naukowe na temat polskiego prawa poza Polską. Ja bym polonistkę i prawo wyłączył z tego pomysłu. A w przypadku filologii obcych włączyłbym odpowiednie im języki oprócz angielskiego.

    • @naukowy.belkot
      @naukowy.belkot  Год назад +64

      Tak jak mówiłem na koniec filmu - moje pomysły to propozycje do dyskusji. I taki komentarz jak Twój to ważny głos w takowej mógłby być.

    • @MK-kr3rq
      @MK-kr3rq Год назад +14

      Nie we wszystkich dziedzinach prawa jest to bezcelowe, np. prawo międzynarodowe, prawa człowieka czy prawo UE, można tez pisać prace porównawcze. Są też w Polsce osoby zajmujące się prawem obcym. I wtedy fakt, tworzymy lepszych i gorszych prawników ze względu na to o czym piszą, bo ktoś kto pisze po polsku o polskim prawie karnym będzie mógł dostać mniej punktów, niż ten co pisze po angielsku o prawie UE.

    • @jarekzawadzki
      @jarekzawadzki Год назад +7

      @@MK-kr3rq No tak, trzeba by to dobrze poklasyfikować, bo na przykład pisanie o umowie o dzieło i zleceniu po angielsku to jakaś masakra, gdyż nie ma nawet ustalonych terminów angielskich - jest kilka opcji stosowanych przez tłumaczy - bo takie dziwy nie występują w prawie anglosaskim, tak jak w polskim nie występuje, dajmy na to, solicitor.

    • @stisti7879
      @stisti7879 Год назад +4

      Dokładnie! I potem jest paradoks taki, że polski urzędnik czy sędzia będzie musiał czytać publikacje po angielsku o polskim prawie. Rolnicy też mają ten problem, bo publikacje są po angielsku.

    • @jolantabaszczuk2765
      @jolantabaszczuk2765 Год назад +8

      Zarówno literaturoznawstwo jak i językoznawstwo korzysta z teorii naukowych badaczy z całego świata (weźmy Rosjanina Bachtina, niemieckich naukowców - Humboldta, Herdera, amerykańskich - Sapira i Whorfa) a prace polskich naukowców (jak Anna Wierzbicka, która porównywała językowy obraz świata Polski i Australii) są używane do rozwoju kolejnych badań. Co prawda mamy granice kulturowe w naukach o języku, ale także nad tymi granicami pochylają się etnolingwiści. Tak że wykluczenie całkowite polonistyki z nauk międzynarodowych nie jest wskazane i zamykanie nauki narodowej - jak powiedział Dawid - na arenę międzynarodową jest krzywdzące dla obu stron.

  • @grzegorz5457
    @grzegorz5457 Год назад +22

    Trochę mi to przypomina modlitewnik mojej babci 🙂
    Miała stary, przedwojenny modlitewnik, gdzie była pod każdą modlitwą informacja ile odpustu można uzyskać za jej zmówienie.
    Jako dziecko oszukiwałem system wybierając te modlitwy, które dawały najwięcej odpustu a przy tym były najkrótsze.
    Myślę, że wielu polskich naukowców podobnie próbuje oszukać system.

  • @Naretha242
    @Naretha242 Год назад +66

    Pracuję w bibliotekach od 13 lat, kiedy weszłam w temat czasopism punktowanych, od razu da się zauważyć, ze lista jest polityczna, a co za tym idzie nauka jest polityczna. PRL wiecznie żywy, wtedy aby zostać doktorem, profesorem trzeba było należeć do słusznej partii politycznej. Zmieniła się od tych czasów jedynie forma. PS. Warto dodać z czego czasopisma polskie naukowe się utrzymują, wtedy można zadać pytanie- dlaczego wszystkie nie publikują open access? To dopiero otworzyłoby polską naukę, a coniektorym oczy na jakość publikacji 😅

    • @RobertSmyka
      @RobertSmyka Год назад +6

      "Warto dodać z czego czasopisma polskie naukowe się utrzymują, wtedy można zadać pytanie- dlaczego wszystkie nie publikują open access?"- jest pani pewna, że tyczy to polskich czasopism? Tylko polskich?! Czy np. czasopisma Elsevier są open access?

    • @panhuragan4388
      @panhuragan4388 Год назад +6

      @@RobertSmykaz czego sie utrzymują? Mówcie pełnymi zdaniami tajemniczy super mądrzy i wspaniali ludzie dla nas strzech. Czy nie jesteśmy godni tej wiedzy? 😂

    • @warzkag
      @warzkag Год назад

      Przecież pisowi o to chodzi. Komuną bis. Nie wiedzieć co się dzieje zagranicą, bo po co. To zgniłe lewactwo. Jak na jesień się to nie zmieni, to czeka nas wykluczenie z Europy, w ogóle z kultury zachodu.
      ***** *** i konfederacje.

    • @Hohenheim-m7s
      @Hohenheim-m7s Год назад +4

      Dziś wystarczy pisać zgodnie z narracją. Już było kilka prowokacji, jak pisano banialuki, a naukowe czasopisma itd. to wciskały, a nawet nagrodę miało coś dostać.
      W średniowieczu, wszystko musiało przejść przez kościół, potem przez królów, dzisiaj przechodzi przez polityków i koncerny ich spierających. I pod tym względem komunizm i kapitalizm niczym się nie różniły. Po za tym, że dzisiaj mądrości z czasów ZSRR są wyśmiewane... ciekawe ile naszych współczesnych prawd objawionych, będzie za 100 lat wyśmiewane jako "i te głupki w to wierzyły"... tak jak my śmiejemy się dziś z dobrodziejstw palenia papierosów wedle badaczy sprzed 100 lat.

    • @86DaF
      @86DaF Год назад +4

      @@Hohenheim-m7s ludzie na ogół się nie zmieniają, forma czasów w których przyszło żyć to tylko kosmetyka :) Zawsze są ludzie twórczy i włodarze, poszukiwacze prawdy i koniunkturaliści. Ludzie sprzedajni to 90% środowiska politycznego, naukowego...niczym się to nie różni od gwiazdek celebryckich z TV. Za kasę powiedzą wszystko co trzeba, że jest coś takiego jak płeć kulturowa albo inteligencja emocjonalna :D Ważne kto płaci, starsi i mądrzejsi mają swoje cele :D

  • @The123Adrian
    @The123Adrian Год назад +90

    Już z 6 lat temu na uczelni od doktora słyszałem że ten system jest zły i lepiej napisać kilka gównianych prac, niż jedną dobrą bo się bardziej opłaca punktowo. Problem w tym że większość osób wybrało karierę akademicką jako zawód i nic więcej. Pasuję im stanie w miejscu i droga na łatwiznę. A osoba ambitna nie dość że "psuję" atmosferę, bo jeżeli się stara to oni wypadają przy nim gorzej, to jeszcze przez ten system jest gorzej oceniana. Osoba ambitna staję na rozdrożu, prowadzić prawdziwą karierę naukową za granicą, w dobrych warunkach, gdzie się ich docenia lub zostanie w tym błocie i próbie naprawy środowiska oraz systemu. Przy czym ciężko pracując, poświęcając się może częściej liczyć na kopa niż pomoc.

    • @kubamiszczz
      @kubamiszczz Год назад

      I większość wspiera ten system, porażka, i plaga wlazidupstwa

    • @husc7775
      @husc7775 Год назад

      Moja pierwsza myśl Semelwais imienia niepamiętam. Tak było jest i będzie nie uważam że coś się z tym da zrobić.

  • @maverick-xr1cx
    @maverick-xr1cx Год назад +45

    Za kilka lat problem się sam rozwiąże, nie będzie uczelni, bo ludzie z nich uciekają. Starsi przejdą na emeryturę, a młodzi po studiach nie chcą pracować za śmieszne pieniądze. U nas na UM już jest problem z nauczaniem studentów, bo lekarze nie mają czasu na dydaktykę, która z roku na rok obrasta w papierologię i równocześnie są zmuszani do robienia "nauki" i zbierania punktów i najzwyczajniej w świecie rezygnują z etatów uczelnianych, a zostają tylko na szpitalnych. Uczelnie cisną, żeby publikować, a jak sama nazwa wskazuje są od uczenia. I dopóki nie będzie rozdziału na instytuty badawcze i placówki dydaktyczne to patologia będzie się pogłębiać. I niech minister dalej daje po 200 pkt swoim kolesiom... I otwiera kierunki medyczne na uczelniach mieszczących się w Pierdziszewie Górnym albo Dolnym to za kilka lat obudzimy się z ręką w nocniku!

    • @dariuszgolej284
      @dariuszgolej284 Год назад

      Po nadchodzącej wojnie będzie okazja wykazać się przy odbudowie uczelni , jak ktoś przeżyje.....

    • @Aga-xu2qc
      @Aga-xu2qc Год назад

      Jeśli nic się nie zmieni to we wszystkich innych dziedzinach młodzi pracowici i inteligentni ( a więc zwykle kontestujący) też uciekną za granicę. Wszyscy bardziej ogarnięci znajomi szlifują angielski i rozmyślają o wyjeździe już od dobrych kilku lat: projektanci/tki, lekarki/rze, programistki/ści…

    • @Hohenheim-m7s
      @Hohenheim-m7s Год назад

      "Młodzi nie chcą pracować" napisano o młodych w latach 80tych, 90tych... i tak za każdym razem.

    • @maverick-xr1cx
      @maverick-xr1cx Год назад

      @@Hohenheim-m7s chcą, ale nie za śmieszne pieniądze. Na uczelni młodszy asystent ma najniższą krajową, a kurier potrafi wyciągnąć 8 tys miesięcznie.

  • @matiwerner
    @matiwerner Год назад +145

    Dzieki Dawid, świetny materiał i bardzo potrzebny. Jako dla naukowca wprowadzone zmiany przez Ministerstwo Edukacji sa po prostu nie do pomyślenia...to jest patalogia, kolejny krok w bardzo zlym kierunku i marginalizacji Polski na arenie międzynarodowej.

    • @dzonylego
      @dzonylego Год назад +3

      Niestety zmiany te uderzają równiez w tych którzy jeszcze nie ukończyli sciezki edukacji, a na każdym kroku to nie jest nauka tylko ciemnota. Mamy tyle naprawdę dobrych naukowców, i duże zasługi w nauce, ale z tego jak zawsze nie korzystamy bo nauka jest u nas jak zawsze na drugim planie. A jakoś się nie zapowiada się to lepiej w nastepnych latach... Dramat

    • @piotrspiewak436
      @piotrspiewak436 Год назад

      Zamiast myśleć skąd wynika ta punktacja trzeba usiąść i popisywać w tabelki kto w nich publikuje i czyim jest krewnym. To powinno sporo wyjaśnić.

    • @dzonylego
      @dzonylego Год назад +1

      @@piotrspiewak436 tzn to juz spowszednialo, bo przez 8 czy ile lat to juz jest, po prostu codziennie cos takiego widzimy, a to jest chyba najgorsze ze wszystkiego. nie chodzi o bycie krewniakiem, ale rowniez przyjacielem, dawnym nauczycielem, etc. to co bylo nt. KUL i ich czasopism tam chyba

    • @piotrspiewak436
      @piotrspiewak436 Год назад

      @@dzonylego mea culpa, jako jednostka introwertyczna i aspołeczna rzeczywiście zapomniałem że ludzie mają bliskich spoza rodziny no i ludzi którym są coś winni albo na coś liczą. To całkiem pokaźne grupy które kierują się własnym interesem.

    • @dzonylego
      @dzonylego Год назад +1

      @@piotrspiewak436 no akurat w kółeczku zainteresowań o którym mówimy nie ma jednostek aspołecznych, moze dlatego nie popieram tego co się dzieje tam 😆

  • @jacekzaburko2658
    @jacekzaburko2658 Год назад +111

    I to zaczyna być i śmieszne i tragiczne zarazem. Po co spędzać w labie mnóstwo godzin jak 200 pkt można dostać za coś czego nie da się zmierzyć, zważyć i zasymulować o przeprowadzeniu rzetelnych statystyk nie wspomnę. To wszystko po to aby ci co do tej pory nie mogli osiągnąć pułapu punktowego mogli zaistnieć w świecie nauki.

    • @AniaStepaniuk
      @AniaStepaniuk Год назад +12

      Tylko czy to jeszcze świat nauki, czy raczej puste tytuły...

    • @j_wh
      @j_wh Год назад +4

      O to właśnie chodzi. Przez dziesięciolecia nie mieli takiej opcji, aby zaistnieć w świecie nauki z powodu wiadomego sufitu nad nimi. Ten sufit teraz zniknął. Stąd awans. Znam część z tych czasopism i są to bardzo dobre publikacje.

    • @hakade5846
      @hakade5846 Год назад +10

      Punkty za publikacje na temat starodawnych bajek o wężu gadającym na drzewie, teleportacjach i chodzeniu po wodzie. Świat pęka ze śmiechu.

    • @j_wh
      @j_wh Год назад

      @@hakade5846 Wypierdzielaj Hejterze xD

    • @BuenasNaczos
      @BuenasNaczos Год назад +1

      Wincyj UFOloguf.

  • @bartomiejszeptycki4645
    @bartomiejszeptycki4645 Год назад +27

    Postanowiłem, że nie chcę pracować w polskim środowisku akademickim po tym, jak usłyszałem, jak Pani Profesor na Gdańskiej Polibudzie wymagała od swoich doktorantów cytowania jakąś ustaloną minimalną ilość publikacji swoich i swoich kolegów, żeby podbić sobie ilość cytowań.

    • @ŚwiętyJudasz
      @ŚwiętyJudasz Год назад +6

      Jako doktor muszę powiedzieć, że też się z tym spotkałem. Bez tego nie można było się obejść. Jeśli nie pasowali, to trzeba było ich dodać na siłę. To jest zły proceder. Powinno się to jakoś ukrócić, ale jak? Ten problem zapewne istnieje od wielu lat.

    • @Aga-xu2qc
      @Aga-xu2qc Год назад +2

      To powinno być przestępstwo oszustwa jak łapówka.

    • @yab40019
      @yab40019 Год назад

      Przyjaźnie się z wykładowczynią, która również mnie uświadomiła jaki jest klimat w polskiej nauce. Mimo, że kocham naukę i mam potencjał, zrezygnowałam z myślenia o uprawianiu nauki zawodowo, że względu na patologię panujaca w Polsce.

  • @orpheusmtc4373
    @orpheusmtc4373 Год назад +206

    Z wykształcenia jestem teologiem i w obecnej chwili kończę jeszcze studia z klasyki, więc czuję się trochę uprawniony do komentarza do 7 minuty filmu. Punktacja może wskazywać, że polska teologia jest w awangardzie, ale ma miejsce w sumie sytuacja zupełnie odwrotna. Obecnie liczące się ośrodki teologiczne znajdują się w Niemczech, Belgii/Holandii, Włoszech, Francji i Szwajcarii. Polska teologia względem krajów zachodnich nie jest na porażająco wysokim poziomie i odczułem to najmocniej podczas mojego pobytu badawczego na Faculty of Divinity na Uniwersytecie w Cambridge, gdzie tamtejsi teologowie byli w stanie prowadzić swobodne analizy biblijnych tekstów w językach oryginalnych i zestawiać jej z tekstami klasycznymi - coś, czego większość biblistów w Polsce potrafi zrobić jedynie na tłumaczeniach i to często nawet niezbyt dobrze (nie wspominając o sytuacjach kiedy np. mylą wydania krytyczne z tekstami interlinearnymi). Polska patrologia ruszyła w ostatnich latach do przodu, ale wciąż jesteśmy w lesie patrząc na to, ile dzieł patrystycznych nie doczekało się jeszcze przekładu (i nie mówię tu o małych dziełach, ale chociażby o 10 tomach Refutatio Hippolita, które jest świetnym dziełem historii filozofii i doktryn chrześcijańskich w antyku). Wszystkie ważniejsze rzeczy dziejące się w teologii tak naprawdę omijają polskie podwórko, bo tu tak naprawdę uprawia się często teologio-znawstwo, a nie teologię. Takie prądy jak np. teologia feministyczna nie ma żadnych ośrodków w naszym kraju, kiedy kwitnie na zachodnie. Niektóre czasopisma w naszym kraju - np. Vox Patrum - urastają już do poziomu międzynarodowego, ale jest to wciąż za mało, żeby mówić o Polsce jako awangardzie teologicznej.
    I w sumie chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną patologię w ocenianiu dorobku naukowego w Polsce - problem sporządzania edycji tekstów. W Polsce nie dostaje się punktów za sporządzenie tekstu do edycji krytycznej, ale za napisanie wstępu do niej już tak. Nawet na gruncie klasyki - napisanie wstępu do edycji może zajmuje kilka miesięcy (nawet jeśli to jest po łacinie) i jest nagradzane, kiedy wieloletnia praca nad ustalenie wersji pierwotnej tekstu, rozwoju tradycji rękopiśmiennej, odczytania rękopisów i komentowania tekstu nie daje żadnych punktów. A często osoba pisząca wstęp a edytor tekstu krytycznego to dwie różne osoby. Na ten moment w Polsce nie istnieje żadna seria wydawnicza tekstów krytycznych ze starożytności, średniowiecza czy nowożytności, chociaż byłoby tu duże pole do pracy. A takie wydania kronik historycznych, tekstów filozoficznych, literatury i poezji są potem podstawą badań dla historyków, filologów, filozofów, teologów, patrologów, tłumaczy, ergo - jest arcyważne. A sama taka praca nad tym, chociaż traktuje się w środowisku jako wyróżnienie, w żaden sposób nie podlega punktacji.

    • @piotrspiewak436
      @piotrspiewak436 Год назад +32

      Jako zadeklarowany ateista jestem zdecydowanym zwolennikiem podnoszenia poziomu polskiej teologii. Mam pewne podejrzenia, że obecny marny autorytet polskiego kościoła i jego odbiór społeczny oraz widoczny podział na wręcz wrogie obozy jest pokłosiem zacofania polskiej nauki w tym obszarze. Zamiast wiary członków kościoła i wiedzy jego pasterzy mamy powrót do zabobonów, oraz negowanie hierarchicznej struktury kościoła. Powiem wprost, moim zdaniem zaczynają się tworzyć sekty formalnie tylko należące do jednej organizacji. Ja nie wierzę ale jestem pewien, że ludzie którzy wierzą potrzebują kościoła dla którego ważny jest interes społeczny a nie egoizm, pycha i bogactwo. Już jesteśmy dostatecznie podzieleni żeby jeszcze kościół te podziały kreował i umacniał. A tylko oparcie w rzetelnej wiedzy teologicznej może sprowadzić go na właściwy tor.

    • @orpheusmtc4373
      @orpheusmtc4373 Год назад +11

      @@KH-lg3xc No to już wiesz, co możesz napisać we własnym Curriculum Vitae.

    • @tomekzyber3105
      @tomekzyber3105 Год назад +5

      Czy teologia jest dziedziną nauki?

    • @orpheusmtc4373
      @orpheusmtc4373 Год назад +31

      @@tomekzyber3105 Jeśli to ma być przyczynek do kolejnej długiej i bezsensownej dyskusji na temat tego, że teologia to nie nauka, bo "Bóg nie istnieje" to szczerze nie mam ochoty jej prowadzić. Teologia ma swoją własną metodę i przedmiot badań, i nie jest nim koniecznie Bóg. Dodatkowo wyróżnia się trzy duże gałęzie - teologia źródeł, teologia systematyczna, teologia praktyczna. W przypadku pierwszej - przedmiotem badań jest literatura chrześcijańska i historia Kościoła, a wiele wątków tej dziedziny łączy się z filologią, historią, filozofią, a szczególnie z historią idei. Dalej, w teologii systematycznej mamy teologię fundamentalną, dogmatykę i moralną, a z pośród tych większość - poza niektórymi dziedzinami dogmatyki typu trynitologia i pneumatologia, tak naprawdę jej przedmiotami badań są człowiek, otaczający go świat, jego działalność, fakt śmierci itd. Dalej, w teologii praktycznej mamy dziedziny związane z prawem, organizacją kościelną, kultem, katechezą, socjologią, polityką i psychologią. A nawet nie patrząc po samych poddziedzinach, to przecież przedmiotem teologii jest samo doświadczenie religijne człowieka, które jest faktem, niezależnie czy dzieje się za sprawą bytu wyższego czy ludzkiej psychiki (sam zresztą siedzę teraz w projekcie badawczym związanym z fenomenologią doświadczenia religijnego - nota bene, o bardzo filozoficznym podłożu). Dodatkowo, nie trzeba być nawet wierzącym aby być teologiem, bo na wielu uniwersytetach na zachodzie Europy teologami są ateiści, i w ich badaniach nie ma żadnych rozważań nad tym czy Bóg istnieje czy też nie.

    • @tomekzyber3105
      @tomekzyber3105 Год назад +3

      @@orpheusmtc4373 Dziękuję za odpowiedź, natomiast nie jest to odpowiedź na moje pytanie.
      Ja zadałem pytanie "Czy teologia jest dziedziną nauki"?. Można na nie odpowiedzieć tak lub nie.
      Proszę nie traktować tego jako preludium dłuższej rozmowy, absolutnie nie. Jestem ateistą i mam już dosyć stabilne zdanie na temat wszelkich wierzeń religijnych. Nie zamierzam też nikogo przekonywac bowiem uważam to za bezsensowne i przeciwskuteczne. Tutaj byłem ciekaw Pańskiej odpowiedzi jedynie w obszarze zawartym w moim pytaniu.

  • @monikap5080
    @monikap5080 Год назад +16

    Dziękuję za film! Pracuję w instytucie badawczym, gdzie nie dotykają mnie aż tak bezpośrednio punkty i ich zmiany na liście ministerialnej (nie wpłyną np. na premie do stypendium) - nadal jednak, budowanie dobrego CV w mojej działce (prezentowanie na ważnych dla community konferencjach, publikowanie w uznanych journalach) vs publikowanie za jak największą liczbę punktów wg punktozy to dwie niemal skrajnie różne strategie - nie do pogodzenia. Szef mojego labu żartuje, że punkty ustawił random number generator, ale patrząc na tego magicznego excela, jest się w stanie uwierzyć, że proces tworzenia listy mógł rzeczywiście tak wyglądać.

  • @agnieszkakaminska5882
    @agnieszkakaminska5882 Год назад +100

    Tutaj doktorantka V roku, dziękuję Dawid za film! Od siebie chciałam dodać, że aktualnie oczekuję na akceptację publikacji z dziedziny biologii medycznej, IF 4,9 czyli wysoko. Okazało się, że czasopismo, do którego wysłałam spadło w punkacji że 140 do 100 punktów. Co to dla mnie oznacza, oprócz spadku prestiżu? Mogę się pożegnać z premią publikacyjną 😔 Taki dodatek jest wypłacany w moim Instytucie za opublikowanie w czasopismach za 200 i 140 punktów ministerialnych. Zawsze to była jakaś dodatkowa kaska do mojej skąpej doktoranckiej pensji - niestety w tym roku pewnie jej nie zobaczę 😒

    • @caviramus0993
      @caviramus0993 Год назад +16

      Czuję Twój ból, praktycznie ta sama dziedzina, IF 4,7, spadł ze 100 do 20 punktów.

    • @agnieszkakaminska5882
      @agnieszkakaminska5882 Год назад +7

      @@caviramus0993 to już totalne przegięcie 😶😶😶

    • @TalaySeedam
      @TalaySeedam Год назад +35

      Pisz o ulubionych ciastkach papieża i zgarniaj dwusetki.

    • @tomy3d
      @tomy3d Год назад

      @@TalaySeedam Ejjjj... ja piszę o ciastkach!!! Zaraz ten ocean stanie się czerwony!

    • @bartekkowalski6408
      @bartekkowalski6408 Год назад

      Jaka jest premia za publikację w imp.f.4,9?

  • @theone5312
    @theone5312 Год назад +27

    Nature Astronomy dalej ma 70 - a jest w topce czasopism astronomicznych pod względem impact factor.

  • @jw5798
    @jw5798 Год назад +210

    Sprawę często porusza Instytut Teologiczny im. Pustynnego Demona. Wrzuca też co ciekawsze artykuły.

    • @kamilslimak9522
      @kamilslimak9522 Год назад +1

      😂

    • @kxkxkx6377
      @kxkxkx6377 Год назад +8

      jest to klasyczna edgy stronka

    • @kamilslimak9522
      @kamilslimak9522 Год назад +2

      Ta strona istnieje to nie jest żart?!

    • @rudiniacz
      @rudiniacz Год назад +4

      @@kamilslimak9522 Istnieje, bardzo polecam.

    • @kxkxkx6377
      @kxkxkx6377 Год назад +4

      @@rudiniacz w zasadzie nie ma tam niczego poza tępym wyśmiewaniem religii

  • @TomaszJaworski-zh2lc
    @TomaszJaworski-zh2lc Год назад +18

    W dzisiejszych czasach Bernhard Riemann (ten od funkcji zeta) nie maił by szansy na karierę naukową , bo w całej karierze opublikował tylko 19 prac , małych krótki , ale jak że treściwych . Liczy się Jakość a nie ilość. System od dawna idzie na ilość . Jakość można robić tylko dla Siebie.

    • @michakubisz535
      @michakubisz535 Год назад +5

      W Polsce to i Einstein by się nie przebił

  • @kaczucha2
    @kaczucha2 Год назад +43

    Dopóki u władzy będzie rząd któremu nie zależy na jakości nauczania i DOBREJ reformie szkolnictwa dopóty będzie jak będzie (nie mówię o tym czy innym rządzie, tylko generalnie). Jako państwo MUSIMY stawiać na naukę, edukację, innowacje, jeśli nie chcemy być tylko tanią siłą roboczą dla zachodnich koncernów. Mamy olbrzymie zaległości w edukacji jako kraj.

    • @jakubgoliasz4677
      @jakubgoliasz4677 Год назад +8

      W tym momencie nie ma partii która proponuje takie reformy 😂

    • @MrMessiah44
      @MrMessiah44 Год назад +5

      ​@@jakubgoliasz4677Ale tylko jedna partia chce opierac edukacje na dogmacie religijnym i na nauczanie partyjnej wersji swiata i historii.

    • @jakubgoliasz4677
      @jakubgoliasz4677 Год назад

      @@MrMessiah44 to nie jest aż takie złe jak sie wydaje Katoliban to nie nazizm czy komunizm zwłaszcza jak robi sie to dla wyborców po za tym to żyjemy w chrześcijańskim świecie No i sila kościoła będzie tylko słabnąć xD jak z reszta widać

    • @neesxar3127
      @neesxar3127 Год назад +5

      Problem jest taki, że nawet gdyby znalazł się taki rząd i utrzymałby się 4-8 lat u władzy i w tym czasie inwestował w polskie szkolnictwo oraz je reformował to wszystko poszłoby do piachu gdyby nastał nowy rząd, który nie kontynuował by tego procesu. Dodatkowo aby zobaczyć rezultaty potrzeba około 20 lat nieprzerwanego inwestowania w naukę, a ludzie często chcą widzieć efekty już.

    • @jakubgoliasz4677
      @jakubgoliasz4677 Год назад +1

      @@neesxar3127 Nom dlatego to ludzie powinni być świadomi i sie uczyć i szukać rozwiązać samodzielnie a nie polegać na rządzie….

  • @pawel13764
    @pawel13764 Год назад +4

    Dawidzie, jako początkujący naukowiec, jestem Ci bardzo wdzięczny za ten odcinek.

  • @tefix
    @tefix Год назад +273

    Odcinek trwa idealnie 21:37 😳

  • @grzegorzbrzeczyszczykiewic7383
    @grzegorzbrzeczyszczykiewic7383 Год назад +12

    Jest jeszcze jeden temat dotyczący systemu IF i punktacji, który je zaburza i czyni niesprawiedliwymi. Chodzi mi mianowicie o opłaty pobierane przez czasopisma. Czasopismo mające IF, które pobiera opłaty i żyje z nich i odrzuca mniej artykułów niż czasopismo darmowe (któremu wręcz zależy by jak najmniej w nim publikowano, bo wtedy redakcje mają mniej pracy). Czasopisma płatne są często w wolnym dostępie, co ułatwia ich cytowania i zwiększa iF. Skutek jest taki, że w czasopiśmie darmowym za 70 punktów jest tak samo łatwo publikować jak w czasopiśmie płatnym za 100 punktów. Ponadto na tle uzyskiwania funduszy na publikację dochodzi do wielu nieprawidłowości, bo zależy to w dużej mierze od władz uczelni (prawie nikt bowiem nie zapłaci kilka tysięcy euro lub franków z własnej kieszeni). Z drugiej strony na czele wielu redakcji (zwłaszcza darmowych) stoi wielu profesorów, którzy tworzą kółka "wzajemnej adoracji". Mam na myśli artykuły tylko na zaproszenie, wzajemne przysługi w myśl zasady ja ci przyjmę twój artykuł, a ty przyjmiesz mój, dopisywanie autorów do artykułów itd. System cytowania (IF) też nie jest do końca sprawiedliwy. Cytuje się bowiem przede wszystkim te prace, które potwierdzają własne tezy naukowe, lub z którymi się polemizuje, a to nie ma nic wspólnego z wartością naukową cytowanych prac. Czasami, jeśli recenzent przepuści jakiegoś "babola", to naukowcy polemizujący z tym "babolem" zwiększają IF marnej pracy. Duży IF mają też prace opisujące modne tematy i tezy z którymi można się zgodzić. Mniejszy IF tematy nowatorskie lub trudne, którymi jeszcze nikt się do tej pory nie zajmował.

    • @naukowy.belkot
      @naukowy.belkot  Год назад +3

      Słuszna uwaga. To kolejny punkt do dyskusji - już bardziej globalnej.

    • @grzegorzbrzeczyszczykiewic7383
      @grzegorzbrzeczyszczykiewic7383 Год назад +3

      W ostatnich dwóch zdaniach zamiast słowa IF powinienem użyć słowa cytowania.

  • @Wloczykij86
    @Wloczykij86 Год назад +20

    W tytule jest drobny błąd językowy: winno być "polska" a nie "Polska", bo chodzi o przymiotnik a nie nazwę własną. Proszę bardzo, nie ma za co :)

  • @BaalZevuv77
    @BaalZevuv77 Год назад

    Dziękujemy.

  • @robertmazurowski5974
    @robertmazurowski5974 Год назад +76

    Nie mogę się doczekac kolejnego wydania "Cement, wapno, beton". To jest najbardziej ekscytujace czasapismo na rynku. As ciarki mnie przyszły na myśl o kolejnym numerze.

    • @MrHaszman
      @MrHaszman Год назад +9

      Dla osób zawodowo zajmujących się betonem może to być ważne, specjalistyczne czasopismo. Zwłaszcza że bez betonu nie ma współczesnej cywilizacji, rozejrzyj się dokoła. Nietrafione śmieszkowanie z dziedziny nauki o bardzo szerokim spektrum wiedzy i kluczowym znaczeniu.

    • @robertmazurowski5974
      @robertmazurowski5974 Год назад +11

      @@MrHaszman to jest żart.

    • @sqro6036
      @sqro6036 Год назад +8

      @@MrHaszman ale że jedno z 4 najlepszych na świecie? Śmiem wątpić.

    • @janskolnus4907
      @janskolnus4907 Год назад +1

      hej, znam, czytuję, całkiem niezłe, z obligatoryjnym angielskim i uczciwym procesem recenzowania; podniesienie z dotychczasowych 40 na 70 jak najbardziej miałoby sens; no ale w zeszłej edycji znacznie słabszy konkurent dostał 100 punktów i to pewnie reakcja...

  • @ELEKTRON1
    @ELEKTRON1 Год назад +8

    @naukowy.belkot Ile jest patologii w obecnej nauce ( i to nie tylko w Polsce), to jakiś żart. Dlatego ja rzuciłem wszystko w cholerę i zacząłem się rozwijać na własną rękę. Tym sposobem z jednej strony pozamykałem sobie wiele furtek, ale z drugiej strony stworzyłem potężne pole do popisu. Wyobraź sobie Dawidzie, jaka ulga, jaka przyjemność, jak postawię sobie jakiś problem (np. otrzymanie półprzewodników z odpadów tworzyw sztucznych, powłoki galwaniczne, metody syntez) i uzbieram sam sobie fundusze na sprzęt, odczynniki, badania (bo sprzętu do NMR czy wysokosprawnej chromatografii sobie w pokoju nie postawię) z pracy w innym zawodzie i na spokojnie, z uśmiechem na ustach, będę badał dane zagadnienie, kopał po SCI-HUBie i porównywał swoje wyniki z wynikami innych. Coś mi nie wyjdzie? No trudno. Za miesiąc będę miał kolejną wypłatę, odczynniki przyjdą dnia następnego, szkło zdąży wyschnąć. Nikt mi głowy za to nie urwie, nie będę się przejmował, że w danym okienku czasowym się nie zmieściłem i nie przyswoiłem określonej wiedzy, przez co nie zaliczyłem kolejnego etapu czy po prostu miałem nad sobą trepa, co z rozrzewnieniem wspominki sobie robi, jak to wspaniale za komuny było i kim on to nie jest.
    Gwiżdżę, aż mi usta pierzchną, na te wszystkie układy i układziki, na jakieś czasopisma. Będę teraz szedł w publikację w języku angielskim, by polepszyło to zasięgi moich prac, może postaram się dokonać syntezy pomiędzy formą popularno-naukową a typowo naukową, charakterystyczną dla publikowanych prac. Czy będę w jakikolwiek sposób poważany? Czy ktoś zostanie poważnie potraktowany, jeśli odwoła się do moich prac? Nie sądzę.
    Potrzebna nam jest jednak rewolucja. Zmiana. Nie po to całe życie poświęciłem naukom ścisłym, by każdy kolejny kontakt z nimi zostawiał uraz psychiczny, wielką niechęć, rozczarowanie, awersję. Najważniejsze, by moje prace były udokumentowane, odtwarzalne na dowolnej szerokości geograficznej i dawały mi jak najwięcej satysfakcji z rozwiązania jakiegoś problemu.
    A teraz najlepsze! Redaktorem naczelnym na moim kanale jestem ja sam. Mój w tym interes, by mieć jak najlepsze materiały. Wiem doskonale, że nie mogę opublikować byle czego, bo to właśnie ja jestem odpowiedzialny za kreowanie swojej marki itp.

    • @Aga-xu2qc
      @Aga-xu2qc Год назад

      Kilka lat temu czytałam o bardzo ważnych dla współczesnej nauki żyjących nadal hobbystach. Może jeszcze da się znaleźć ten artykuł. Pasja to silny napęd ale czas w takim przypadku jest ograniczony i prawdopodobieństwo sukcesu raczej spada, choć to bardzo złożone.

  • @matmod1234
    @matmod1234 Год назад +10

    Między innymi dlatego 4 lata temu odszedłem z nauki państwowej. Robię to co robiłem na uczelni, za dużo lepsze pieniądze i w lepszych warunkach. Nie wyobrażam sobie powrotu do polityki uczelnianej oraz zbieractwa punktów rodem z gry RPG :)

  • @sourcerer_
    @sourcerer_ Год назад +11

    Żaden ze mnie naukowiec, ale intencja tego filmu jest wspaniała. Miłego wszystkim!

    • @Micro-bit
      @Micro-bit Год назад +1

      'Wszyscy jesteśmy naukowcami' ... znaczy wszyscy od nich zależymy

  • @sawomir8253
    @sawomir8253 Год назад +128

    W dyscyplinie AEE jest podobna sytuacja z czasopismem Automatyka Elektronika Zakłócenia - z 20 na 200 pkt. Wewnętrzne czasopismo SEPu. To nieśmieszny żart.

    • @piast99
      @piast99 Год назад +50

      Rewelacja. Zajrzałem do tego periodyku. Oto skrócony cytat ze wstępniaka woluminu 13 nr 4 2022:
      "(...) Po raz pierwszy od roku 2010 mieliśmy problem ze [sic!] napływem artykułów. Powodem tego jest zakaz pisania artykułów w języku polskim, [sic!] na naszych uczelniach technicznych. Naukowcy muszą pisać artykuły w języku angielskim i publikować u znanych zagranicznych wydawców za [podwójna spacja, sic!] minimum 100 pkt. Takie zasady oceny pracowników obowiązują zgodnie z tzw. «reformą Gowina». Wysłałem list do obecnego Ministra (...) prof. Przemysława Czarnka i zwróciłem uwagę na to, że obecny system oceny można skorygować nakazując pisanie przez pracownika naukowego np. dwóch artykułów rocznie w języku polskim. Przy obecnej sytuacji finansujemy rozwój państw wysoko rozwiniętych płacąc [sic!] jeszcze za druk publikacji. W ten sposób mamy do czynienie [sic!] z wtórnym analfabetyzmem naszych inżynierów w przemyśle. (...)"
      Cóż, pan redaktor nakazać chce pisanie po polsku a sam ma kłopot z interpunkcją i gramatyką i logiką. Nikt nikogo nie zmusza do pisania po angielsku. Ja chcę to robić bo zależy mi na rozpoznawalności. Co mi dadzą papiery po polsku? Dlaczego pisanie po angielsku finansuje kraje wysoko rozwinięte? W Czechach czy Afryce mój artykuł po angielsku jest tak samo czytelny. A o co chodzi z analfabetyzmem inżynierów to już sam nie wiem. Chyba nie chodzi o to, że inżynier w przemyśle po angielsku ani be ani me, bo taki pracownik oprócz artykułu nie poradzi sobie choćby z instrukcją obsługi jakiegokolwiek urządzenia sprowadzonego z zagranicy.

    • @Tarets
      @Tarets Год назад +26

      ​@@piast99 Kumoterstwo miernot. Czego innego się spodziewać?

    • @radosawdabrowski5568
      @radosawdabrowski5568 Год назад

      ​@@piast99czyli angielski nauka humanistyczna jest wyznacznikiem jakości prac naukowych. Czemu naukowiec z USA jest głupi i nie zna niemieckiego czy polskiego, ale napiszę bzdete po usowskiemu i jest światły.

    • @StefanBrock_PL
      @StefanBrock_PL Год назад +6

      To nie żart, a skok na punkty. To jest portal internetowy z publikacjami popularnymi. Obserwuję ta dziedzinę i usłyszałem o nim dopiero teraz. Ale w finalnym rozliczeniu 200 pkt ładnie wypełnia slot :-(

    • @elektorix
      @elektorix Год назад +1

      Nie jest już AEE. Obecnie mamy przecież Automatykę, Elektronikę, Elektrotechnikę i Technologie Kosmiczne. Jednak też ostatnio do mnie dotarło, że jakoś to czasopismo awansowało. Pisałem o tym w innym komentarzu. Generalnie ostatnio z kraju wypłynęły miliony (jak nie miliardy) złotych na opłaty publikacyjne w płatnych czasopismach zagranicznych. Może stąd takie działania?

  • @RadoslawaKotowska
    @RadoslawaKotowska Год назад +4

    Fajnie, że zaproponowałeś rozwiązania problemu. Udostępniam gdzie się da.

  • @rafawyrebiak189
    @rafawyrebiak189 Год назад +387

    Niestety przeciętny wyborca ma naukę w miejscu wiadomym i nic się nie zmieni, dopóki u władzy będą populiści.

    • @rafawyrebiak189
      @rafawyrebiak189 Год назад +48

      @@VRRE Ale ja nie jestem za konfederacją XD

    • @werrkowalski2985
      @werrkowalski2985 Год назад +2

      @@rafawyrebiak189 A za czym jesteś?

    • @arturkoszykowski9592
      @arturkoszykowski9592 Год назад +1

      ​@janpeszek7710jedyny system to demokracja deliberatywna, a nie bezpośrednia.

    • @arturkoszykowski9592
      @arturkoszykowski9592 Год назад +2

      @janpeszek7710 no przecież możesz sobie to znaleźć, w nowoczesnym wydaniu, demokracja deliberatywna w systemie paneli obywatelskich. Eliminuje to kompletnie partie polityczne i minimalizuje wpływ lobbystów i grup nacisku na stanowione prawo.

    • @arturkoszykowski9592
      @arturkoszykowski9592 Год назад +11

      @janpeszek7710 demokracja deliberatywna to demokracja pierwotna, ateńska. Nie funkcjonuje w jej ramach coś takiego jak partie polityczne, politycy i sejm. Współcześnie , z powodu liczby ludzi jest to realizowane w formie paneli obywatelskich. Napisałem to i poprosiłem abyś sobie o tym poczytał. Ale Ty wolisz na podstawie swojej niewiedzy wyrobić sobie stanowczą opinie. Jprdl.

  • @DrLazyCreature
    @DrLazyCreature Год назад +9

    Bardzo fajny czas trwania filmu. Cudowne zagranie Panie Dawidzie!

  • @KrzysztofJaniczek
    @KrzysztofJaniczek Год назад +142

    Czyli w tym roku może się okazać, że będziemy mieli, mówiąc bezpośrednio, wysyp głupich naukowców. Wystarczy opublikować kilka artykułów w mniej wartościowych czasopismach i zdobyć za to max punktów.
    Bardzo, bardzo niebezpieczne się to może zrobić.

    • @BiteOfScorpio
      @BiteOfScorpio Год назад +1

      No tak, ale większość naukowców, których znam, to raczej stara się mieć czasopismo z MEiN za 100 pkt minimum, a jak jest kilka za 100 i więcej punktów, to zawsze najpierw próbuje się publikować w tym, który ma większy IF

    • @marcinmarceli705
      @marcinmarceli705 Год назад +12

      Tak wygląda kształcenie pisowskich elit, to nie przypadek.

    • @PanSkrzynka_
      @PanSkrzynka_ Год назад +6

      Nie nie będziemy mieli, bo to się już dzieje od lat i od lat tacy są. :P System oceniania naukowców jest głupi, promuje cwaniactwo i chałturę. To co jest na filmie to tylko wierzchołek góry lodowej problemów które ma nauka.

    • @KrzysztofJaniczek
      @KrzysztofJaniczek Год назад +1

      @@PanSkrzynka_ ale teraz cwaniaczki będą mieli Jeszce łatwiej.

    • @AeuquitasVeritas
      @AeuquitasVeritas Год назад

      Tępe lewary robią artykuły dla business insider, więc chyba ten wysyp debili już przespałeś.

  • @nieograniczony1
    @nieograniczony1 Год назад +1

    Czas zająć się UAP bo nie daje mi to spokoju przez pewnego pana który się bardzo otworzył po 30 latach pracy i potrzebuję naukowej analizy tego faktu , jestem na przeskoku 2 baniek informacyjnych i fajnie było by mieć maksymalnie racjonalne spojrzenie na to skoro nawet Pentagon i Nasa się do tego odniosły

    • @Szklana147
      @Szklana147 Год назад

      Co to jest UAP i o co chodzi?

  • @wilczu5141
    @wilczu5141 Год назад +69

    Jestem dopiero na 7:10, a zdążyłem wstać pięć razy, żeby przejść się po domu z niedowierzania.

    • @maciejpiotrowski7564
      @maciejpiotrowski7564 Год назад +8

      krótko obserwujesz politykę ja miałem takie "ahhh klasyka naszej władzy"

    • @Slayyyibatiiii66677
      @Slayyyibatiiii66677 Год назад +2

      @@maciejpiotrowski7564bez kitu, mnie to nawet nie ruszylo. Z dnia na dzien czegos sie dowiaduje pomimo, ze nie sledze mediow

    • @glaeqen9656
      @glaeqen9656 Год назад +1

      To że to mało kogo już rusza tylko pokazuje że po wygranych wyborach PiSu czeka nas niechybne zamknięcie systemu i węgieryzacja każdego aspektu życia. Tzn, wszystko od sztuki, przez kulturę do nauki będzie w jakiejś formie znacjonalizowane i kontrolowane przez partię. Może masowych sądów pokazowych i rozstrzeliwań dla przeciwników systemu nie będzie ale tych najbardziej namolnych się zniszczy i karawana pojedzie dalej. Przypomina mi to erę wczesnego putinizmu gdzie władza jeszcze pozostawia w spokoju wolności prywatne tak długo jak pozwala im się na rozgrabianie folwarku i swobodne rządzenie. I to większości ludzi będzie pewnie odpowiadało. Pytanie ile to potrwa zanim władzy nawet to przestanie wystarczać i zacznie sięgać po więcej.

    • @maciejpiotrowski7564
      @maciejpiotrowski7564 Год назад +1

      @@glaeqen9656 widzę jeden problem w twoim myśleniu ... Twoim zdaniem jedynie PiS do tego dąży,a każda partia chętnie byłaby tak bezkarna jak PiS po lewica, może jedynie konfa mniej bo ona by wyprzedała większość skarbu państwa

    • @janskolnus4907
      @janskolnus4907 Год назад

      też wstałem - podejść do koleżanki gdzie przekierujemy aktualny artykuł ;)

  • @SatanicJamnic
    @SatanicJamnic Год назад +5

    Idealna długość filmu. Wycieram łezkę ze wzruszenia. Dziękuję.

  • @Slejnn
    @Slejnn Год назад +9

    Komentarz dla zasięgów, bo bardzo ważny problem poruszyłeś. Pełna zgoda z treścią filmu.

  • @teolinek
    @teolinek Год назад +1

    Dzieki, dobrze nakreślone.
    I że problem głębszy niż memicznie wysokie punktacje czegoś, co może w swojej kategorii ważne.

  • @SylpiO
    @SylpiO Год назад +186

    Ciekawe czy za artykuł w „Gościu niedzielnym” też jest 200 pkt😂 Jak tak dalej pójdzie i na jesieni coś się nie zmieni to uczelnia pewnego ojca z Torunia stanie się niedługo najbardziej prestiżową uczelnią w Polsce🤯

    • @Felis174
      @Felis174 Год назад +8

      Gdyby głupota umiała latać to nie oglądałabyś ziemi

    • @pokrec
      @pokrec Год назад +16

      Się nie zdziw, ale już jest bardzo wysoko. Jej absolwenci nie narzekają na brak zatrudnienia.

    • @DS-bz4mz
      @DS-bz4mz Год назад +32

      ​@@Felis174Jak rozumiem dzielisz się własnymi doświadczeniami? Ziemi nie widzisz od urodzenia czy stało się to później?

    • @burkosalw
      @burkosalw Год назад +28

      Ponprostu Polska staje sie powoli Iranem Europy

    • @burkosalw
      @burkosalw Год назад +8

      ​@@pokrecNo tyle partyjnych posadek w spolkach skarbu panstwa

  • @kama6557
    @kama6557 Год назад +4

    Bardzo potrzebny film. Od dawna znany jest ten problem w srodowisku akademickim, ale nie w szerokiej swiadomosci społeczeństwa. Mam nadzieję że dotrze do największej możliwej ilosci odbiorców i coś się zmieni.

  • @piaskun1987
    @piaskun1987 Год назад +4

    Państwu zależy na szkoleniu Krzyżowców, Inkwizytorów i Głosicieli Dobrego słowa ;)

  • @krzemciaa
    @krzemciaa Год назад +6

    Dziękuję za ten film! 💜

  • @Gumball_W
    @Gumball_W Год назад +34

    Teraz już nawet nie pisze się takich wartościowych książek inżynierskich jak kiedyś, bo o wiele bardziej opłaca się produkować masowo artykuły na siłę - więcej punktów --> więcej kasy. W efekcie badania robi się na potrzeby artykułów a nie odwrotnie.

    • @DS-bz4mz
      @DS-bz4mz Год назад +6

      Dlatego też tak kluczowy jest kryzys nauki związany z niskim współczynnikiem powtarzalności wyników badań (o czym, nota bene, Dawid zrobił chyba kiedyś filmik).

    • @kahtyman7293
      @kahtyman7293 Год назад +3

      ja to swoich książek technicznych, których też w zasadzie nikt nie pisze i (o zgrozo) nawet już nie drukuje od 15 lat a dalej są w podstawie programowej i nauczyciele z nich korzystają i wymagają, nie mam zamiaru sprzedać, czasami do nich sięgam jak coś zapomnę

    • @burkosalw
      @burkosalw Год назад +3

      Ba na PWR studenci korzystaja z książek z lat 60-80 i pojedyncze z 90

  • @dominikheinisch7949
    @dominikheinisch7949 Год назад +1

    Thanks!

  • @hanza6400
    @hanza6400 Год назад +7

    BTW, na liście pojawiają się czasopisma - widma, które już przy poprzedniej (2021) liście nie istniały, bo ich wydawca zamknął je w 2018 roku (np. International journal of navigation and observation / Hindawi)

    • @myczycz
      @myczycz Год назад

      Czyli naprawdę nikt tego nie sprawdza?

  • @Micro-bit
    @Micro-bit Год назад +2

    Dzięki za Twój bardzo ważny głos w tej sprawie ❤ !!!

  • @BudzikTV
    @BudzikTV Год назад +4

    13:20 może sam szturnij polityków. Dorwij do nich kontakt, ogłoś publicznie, że napisałeś do każdego z głównych ugrupowań, a potem sprawdź, kto odpisał, kto potraktował poważnie, kto zaproponował swoje rozwiązania itd. Jesteś osobą publiczną i zasięgi mogą wpływać na to, że tobie odpowiedzą.

  • @blylbylbyly
    @blylbylbyly Год назад +2

    Komentarz dla zasięgu!

  • @Alekelaj
    @Alekelaj Год назад +27

    Jest to dla mnie bardzo bliski i niesamowicie frustrujący temat. Wciąż, najbardziej szkoda mi starszych profesorów, którzy tworzyli polską naukę przez wiele lat żeby teraz patrzeć jak popada w ruinę. Dziękuję, że to nagłaśniasz. Potrzebujemy pomocy, bo inaczej zostaje nam kariera za granicą.

    • @yoginka1
      @yoginka1 Год назад

      "Jako młody naukowiec jest to dla mnie ...." O mój Boże !! 😂

    • @player400_official
      @player400_official Год назад

      Ale to właśnie komunistyczny beton za ten stan rzeczy odpowiada.

  • @patrykcyplik4650
    @patrykcyplik4650 Год назад +1

    Długość tego filmu to nie może być przypadek.

  • @piotrwitkowski1799
    @piotrwitkowski1799 Год назад +5

    A ja poruszę jeszcze inny temat: zarobki, budżety uczelni. Nie ma kasy, więc jaka płaca, taka praca. Niestety nie mamy budżetu, jak np. uczelnie amerykańskie, działamy na tym co mamy czyli niewiele. Więc sory za 3500 zł mies na koncie ja nie będę się wysilać aby pisać do Nature, poza tym jest jeszcze dydaktyka poza nauką. To jest oczywiście moje prywatne zdanie. Ktoś zaraz powie że to nie jest fair, brak ambicji i w ogóle jak tak można. Ale ja uważam że po części sami sobie jesteśmy winni, bo ministerstwo o tym wie i to wykorzystuje. Jeżeli jest człowiek który robi 300% za głodową pensję, no to podwyżka tutaj nic nie zmieni, on nadal będzie robił 300%, poświęcając swój prywatny czas, rodzinę, więc po co mu płacić więcej ?

  • @gallqt
    @gallqt Год назад +47

    Cement, wapno, beton - opis pasujący do osób decyzyjnych w kwestii tej listy ale i czasopismo z 200pkt 😁😁

    • @marial2382
      @marial2382 Год назад

      Omg nie wierze haha. Myslalam, ze to tylko takie powiedzenie jak czytalam twoj komentarz a potem slysze Dawida jak mowi o tym pismie...xD cement, wapno i beton, tak...brzmi znajomo

  • @chomic76
    @chomic76 Год назад +7

    To nie przypadek, to gotowy plan dla wszelakich szybkich ścieżek dla wybitnych kolegów z partii.

  • @granicewytrzymalosci
    @granicewytrzymalosci Год назад +2

    Niezwykle ważny i istotny materiał. Chciałbym, aby polska nauka równała do najlepszych standardów jakościowych, a nie państw wyznaniowych. Wciąż liczę na odwrócenie trendu upadku polskich czasopism w niedalekiej przyszłości.

  • @86DaF
    @86DaF Год назад +4

    już dawno upadła, dziś to puste słowo.

  • @TheKingOfIronFistTournamentv1
    @TheKingOfIronFistTournamentv1 Год назад +2

    Dziekuje za czas odcinka

  • @RuchOporuElektryk
    @RuchOporuElektryk Год назад +9

    Czadowe Dawidzie - you had me at "Cement Wapno Beton" 🤣

    • @ppkbtb
      @ppkbtb Год назад +2

      ..gips, gruz, pospółka, gytia, namuł

    • @ELEKTRON1
      @ELEKTRON1 Год назад +1

      Grupa prężnie i tak dalej

    • @janskolnus4907
      @janskolnus4907 Год назад

      @@ppkbtb tzn przed zmianą nazwy czasopismo faktycznie nazywało się "Cement Wapno Gips" na wzór niemieckiego "Zement Kalk Gips"

  • @bartekfryszkowski
    @bartekfryszkowski Год назад +2

    Idealny czas trwania filmu. Leci LIKE

  • @nextside8237
    @nextside8237 Год назад +3

    Fajny, potrzebny odcinek. Jak zobaczyłem tytuł miałem cichą nadzieję na crossa z Krzysztofem Majem, zwłaszcza że on też swojego czasu się wyzłośliwiał na punktację artykułów naukowych. Ale solo też wyszło naprawdę dobrze i merytorczynie

    • @morfi1477
      @morfi1477 Год назад +2

      Krzysztof w tym tygodniu wspominał że sam myśli o takim materiale :) więc pozostaje tylko czekać

    • @nextside8237
      @nextside8237 Год назад +2

      @@morfi1477 uuu, no to może jeszcze się doczekamy jakiejś współpracy, to byłoby ciekawe

    • @nextside8237
      @nextside8237 Год назад +2

      @@morfi1477 Krzysztof właśnie na streamie zapowiedział że jutro wychodzi jego odcinek w tym temacie :D

    • @morfi1477
      @morfi1477 Год назад

      @@nextside8237 Byłem, słyszałem, czekam na 16 :)

    • @pawmal1988
      @pawmal1988 Год назад

      Czy to ten gościu, który uważa, że trzeba wprowadzić czterodniowy dzień pracy ? 😂 I że oceny w szkole to zło 😂 Niezły autorytet, taki trochę populistyczny, ale widać tak teraz musi być 😂

  • @MarcinWiesniakQuantum
    @MarcinWiesniakQuantum Год назад +17

    Tak w ramach ciekawostki, za artykuł w Nature 12 lat temu dostałem 55 punktów

  • @PKowalski2009
    @PKowalski2009 Год назад +4

    Polskie czasopisma teologiczne w awangardzie :LOL:
    W latach 90-tych migał mi artykuł (ale migał, więc nie sprawdzę metodologii) o pozycji polskiej nauki w świecie, z teologią włącznie. I teologia nie odstawała jakoś na plus od innych nauk. (Wiem, że są badacze, którzy w obiegu światowym są z tej dziedziny. No ale to nie są zmiany, które ich promują.)
    PS.
    A propos 6 -- w pełni się zgadzam, jako że kiedyś pracowałem jako informatyk, prowadzący badania wspólnie z innymi dziedzinami, np. z lekarzami. Już nie pracuję w nauce, odchodziłem tuż po ograniczeniu punktowania do dziedzin, ale zdążyłem problem odczuć.
    PS.2.
    Z pozostałymi uwagami też się zgadzam. Hm... generalnie obowiązuje ustawa o informacji publicznej i wiele rzeczy, które urzędnicy robią, powinno być podpisanych i udokumentowanych. Rozumiem, że same działania ministerstwa są na tyle niestandardowe, że ustawodawca nie wskazał wprost, ale... To powinno być domknięte.

  • @sebzal6027
    @sebzal6027 Год назад +1

    Bardzo serdecznie dziękuję za ten film i za głos w niezwykle ważnej sprawie. Jeszcze bardziej dziękuję za to w jaki sposób Pan o tym opowiedział. Naukowcy znają problem przynajmniej pobieżnie. Pseudonaukowcy też znają bo przecież korzystają z tej patologii. Pan natomiast opowiedział o tym systemie w taki sposób, który mogą zrozumieć też ludzie nie zajmujący się nauką. Kierunek jest dobry i naprawdę dobrze by było gdyby zakres manipulacji nauką zrozumieli ludzie, którzy teraz nawet jeszcze nie wiedzą jak ważna nauka jest dla nich samych (tych jest nadal więcej) i dla kraju, który im płaci +500.
    Z drugiej strony sytuacja pokazuje, że nie ma alternatywy bo państwo (abstrahując od konkretnego ugrupowania aktualnie trzymającego władzę) ma - i mieć będzie - potrzebę utrzymywania pewnych grup, które wykształcone z różnych powodów stanowią tzw. "inteligencję" (czego nie powinno się mylić z naukowcami). Taka wykształcona grupa społeczeństwa albo po prostu stanowi elektorat (trzeba posmarować) albo tworzy różne opiniodawcze gremia/instytucje (kupuje się tym lojalność) albo potrzebuje uznania, prestiżu, awansu i poklasku (naukowcy nie dadzą się nabrać, ale wewnątrz jednostek prestiż takich osób wzrośnie). Może problem tkwi w tym, że dla prawdziwych ludzi nauki brakuje nadal odpowiedniego pola do ich rywalizacji? Nagrody Nobla i podobne są dla nielicznych. Sama świadomość własnej wartości nie zapewnia naukowcom satysfakcji na odpowiednim do ich potrzeb poziomie. Tych którzy docenią jakość naukowca jest niewielu. Trudno świecić w ciemności gdy to światło nie ma się od czego odbić.

  • @MarekMoowi
    @MarekMoowi Год назад +4

    Dzięki temu systemowi a USA wielu miłośników teorii spiskowych, szarlatanów, kreacjonistów i fanatyków religijnych dorobiło się wysokich stołków. Np dr chemii James Tour który uważa, że abiogeneza nie jest możliwa. Polecam jego debatę z Davem Fariną.

  • @pangranacik7011
    @pangranacik7011 Год назад

    Szczerze nie miałem pojęcia że problem jest taki rozległy, dziękuje za interesujący materiał.

  • @Marek-bv6lf
    @Marek-bv6lf Год назад +28

    W nauce, nie tylko polskiej, ale u nas zwłaszcza, nie chodzi o naukę! Chodzi o zrobienie doktoratu, habilitacji, profesury i spokojne życie do końca życia. Panie magistrze, panie doktorze, panie docencie, panie profesorze... Są oczywiście wyjątki do policzenia na palcach jednej, może obu rąk.

    • @zethayn
      @zethayn Год назад

      Zależy od uczelni, na UW na przykład praktycznie w ogóle tak nie jest:) A to, że naukowcy sobie badają rzeczy na spokojnie i nie uczestniczą w kapitalistycznym wyścigu szczurów, nie jest wadą.

    • @Marek-bv6lf
      @Marek-bv6lf Год назад

      @@zethayn Dlatego UW jest tak wysoko w rankingach.

  • @MatkaBoskaSowiecka
    @MatkaBoskaSowiecka Год назад

    Akurat jestem w takim okresie, że rewatchuję twoje starsze filmy. Dzięki :3

  • @remiss46
    @remiss46 Год назад +4

    Instytut Teologiczny im. Pustynnego Demona nie będzie zadowolony z tego materiału. Wprowadzenie takich zmian pozbawi go publikacji NAJCIEKAWSZYCH "prac naukowych". Kocham ten Instytut nie mniej niż Naukowy Bełkot, ale jednak w tej kwestii kibicuję Dawidowi 😍

  • @Rossinyol9775
    @Rossinyol9775 Год назад +1

    Świetny, merytoryczny materiał. Pozdrawiam 🙂

  • @horrorshowPL
    @horrorshowPL Год назад +10

    Idealny czas trwania odcinka 👍

  • @majkelsobieraj8589
    @majkelsobieraj8589 Год назад

    ciekawa długość odcinka :)
    więcej takich tematów!

  • @piotrekpogromcacekinowokos5882
    @piotrekpogromcacekinowokos5882 Год назад +4

    Z cement wapno beton się nie zgodzę Jest to super czasopismo. Ja od dawna byłem zdziwiony, że CWB jest tak nisko punktowane. Może faktycznie zbyt duży skok, ale tam publikują niejednokrotnie osoby z olbrzymim dorobkiem naukowym..

  • @wojtyla421
    @wojtyla421 Год назад +1

    Bardzo ważny i potrzebny temat! Niestety mam wrażenie, że w debacie publicznej czy politycznej nie zostanie poruszony, ponieważ postulaty wyborcze nie są kierowane w stronę wykształconej i inteligentnej części społeczeństwa. Obym się mylił!

  • @alh6255
    @alh6255 Год назад +7

    Jest Pan bardzo uprzejmy i delikatny w swoim filmie. Ja nie będę: trzeba tę ekipę kretynów, szkodników, amatorów, nawiedzonych, chciwych i agresywnych przeciętniaków odsunąć raz na zawsze od władzy.

  • @acejustone2429
    @acejustone2429 Год назад +1

    idealna dlugosc odcinka!

  • @vvinss9194
    @vvinss9194 Год назад +20

    Mam nadzieję że ten materiał przebije się do szerszej publiki.

    • @Tarets
      @Tarets Год назад +2

      Tak, tak, niech tylko się ludzie dowiedzą 😅
      40% i prezydent, od 8 lat 🙃 To wszystko naprawdę nie dzieje się wbrew narodowi, tylko dzięki niemu.

  • @jajko4071
    @jajko4071 Год назад +2

    Mam dwa zastrzeżenia merytoryczne.
    1. Nie jet prawdą, że matematyk nie może być "punktowany" za prace w czasopismach z innej dziedziny. Takie prace można zgłosić do oceny parametrycznej w matematyce, jeśli faktycznie zawierają matematyczną treść.
    2. Różnica pomiędzy pracami w Nature czy Science a pracami za 200 punktów nie wiadomo gdzie ma znaczenie w przypadku kategorii A+. Żeby jednostka dostałą taką kategorię, musi być pozytywnie oceniona przez ekspertów i liczba publikacji w faktycznie topowych czasopismach jest w tej ocenie uwzględniana.
    To oczywiście nie zmienia faktu, że w polskiej nauce dzieje się źle i warto ten temat poruszać.

  • @jankurek1740
    @jankurek1740 Год назад +9

    długość filmu to godziną którą lubię widzieć ; )

    • @majsterchief
      @majsterchief Год назад

      Typowa gimbokonkluzja na modne dzisiaj cyferki.

    • @DS-bz4mz
      @DS-bz4mz Год назад +2

      ​@@majsterchiefOdpaliłeś generator słów losowych? Bo to, co napisałeś, nijak nie ma sensu.

  • @khernrhun8220
    @khernrhun8220 Год назад +2

    No to teraz porozmawiajmy o kółkach wzajemnej adoracji wydawnictw, recenzentów i autorów piszących, a raczej produkujących mierne artykuły

  • @pkkrriiss
    @pkkrriiss Год назад +9

    Przecież obiecali nowe elity, to mamy je:) Trzeba podziękować im przy urnie i wybrać coś innego..

    • @jakubgoliasz4677
      @jakubgoliasz4677 Год назад

      A jest w tym kraju jakaś partia która ma przygotowany program reformy szkolnictwa?

  • @mintroacg6053
    @mintroacg6053 Год назад

    Bardzo dobrze, że takie materiały powstają. Świat ceni polskich specjalistów i naukowców, ci często wyjeżdżają za granicę bo kraj rodzinny nie tworzy dogodnych warunków do pracy i rozwoju. Pomimo, że chwilowo jestem jeszcze studentem to podczas pisania pracy magisterskiej przyznam że poczułem sympatię do pisania i prowadzenia badań oraz reaserchu więc przeszło mi przez myśl żeby spróbować kiedyś pracy naukowej i szkoda by było, gdybym zarówno ja jak i inni przyszli potencjalni naukowcy mieli zderzać się z podobnymi absurdami. Też chciałbym, żeby nazwiska osób odpowiedzialnych za stworzenie listy były możliwe do sprawdzenia i rozliczenia przez środowiska naukowe, a najlepiej gdyby taka lista mogła być zmieniana na podstawie odzewu środowiska naukowego.
    Wiadomo też, że każdy ze swojej dziedziny chciałby mieć możliwość opublikować pracę za dużą ilość punktów jednak dobrze byłoby zadbać o balans. Najbardziej przerazaja mnie te nagle wzrosty wartości punktowych w pismach teologicznych i mówię to jako osoba wierząca. Świat na wierze w Boga się nie kończy i bardzo obawiam się, że te wzrosty związane są z tym by pieniądze poszły po prostu w odpowiednio wykalkulowane miejsca, zamiast do ludzi, którzy faktycznie przyniosą swoją pracą poważne korzyści dla światowej nauki. Mam nadzieję, że się mylę.

  • @inopes3628
    @inopes3628 Год назад +3

    To może z niszy i awangardy, rozwińmy sobie w Polsce journale astrologiczne. Tak się ma teologia do socjologii, antropologii czy psychologii, jak astrologia do astronomii.

  • @nataliajanus-malewska3434
    @nataliajanus-malewska3434 Год назад +2

    W mojej dziedzinie naukowej i zawodowej (sztuki wizualne) jest tak samo. Placówki w których działamy, publikacje i publiczne środki na działalność kulturalną. Dofinansowanie dostaje zgodny z aktualną polityką. Albo proboszcz.

  • @radoslaw8444
    @radoslaw8444 Год назад +7

    A nie jest tak, że prezes przehandlował z Kościołem punkciki za agitację wyborcza z ambony?

  • @Raczyna
    @Raczyna Год назад +2

    jeśli kiedyś trafię w mocno decyzyjne miejsce, będziesz pierwszą osobą z którą się skontaktuję, żeby pomogła mi ustalić plan naprawy. Uważam, że mocno nie doceniamy tego pola, leży ugorem, a jest potencjał na naukową potęgę, bo mamy naprawdę łebskich ludzi, a przede wszystkim- z sercem do nauki.

  • @Vilissimus
    @Vilissimus Год назад +3

    Powiedziałbym że naukowcy, którzy nie pójdą na łatwiznę, będą na starcie do tyłu względem pozostałych.
    Ciekawe jakie relacje łączą Czarnka z zarządzającymi tymi czasopismami.
    Michał leja swoją drogą nagrał o tym fajny fragment.

  • @Czytaj
    @Czytaj Год назад

    Jest lepiej niż było.
    W 2008 roku miałem kilka publikacji z czasopism z IF i dostałem za nie 0 punktów, bo nie było ich na liście. Na całe szczęście miałem w tamtym czasie kilka publikacji po kilkadziesiąt punktów w polskojęzycznych zeszytach. Sytuację gdy ktoś kto opublikował z IF i coś dostaje uważam za lepszą niż gdy nie dostaje nic.
    Nie pisze się dla punktów.
    W 2014 opublikowałem książkę w Palgrave - Punktacja ministerialna (całkowita)
    25 więcej dostałem za dwie "szybkie" publikacje w zeszytach pokonferencyjnych: 30.
    W 2016 opublikowałem w Springerze rozdział, Punktacja ministerialna (całkowita)
    0 (tak ZERO).
    W zeszłym roku opublikowałem 2 rozdziały w dobrym (lepszym niż jakiekolwiek polskie) wydawnictwie World Scientific Publishing - dostałem po 5 punktów za każdy z tych rozdziałów.
    Ekonomia, indeks H = 14 wg WoS, indeks H wg GS = 39

  • @DuduKurka
    @DuduKurka Год назад +3

    Kilka razy opublikowałem artykuły w czasopismach z listy filadelfijskiej. Teraz widzę, że zamiast tam publikować 3 artykuły, lepiej było posłać jeden do "Cement Wapno Beton"

    • @Maciej.Komosinski
      @Maciej.Komosinski Год назад

      Punkty nie działają wstecz. A teraz już za późno, nie dostaniesz się, cała Polska już tam pisze artykuły 🤪

    • @janskolnus4907
      @janskolnus4907 Год назад

      no i widzisz, trzeba dywersyfikować publikacje (16 LF i 4 w "Cement Wapno Beton" - ciekawe czy się jeszcze dostanę)

  • @greg2387
    @greg2387 Год назад +1

    Widząc co się teraz dzieje, to cieszę się że swego czasu porzuciłem uczelnię i poszedłem do przemysłu.

  • @HistoriaAlternatywna
    @HistoriaAlternatywna Год назад +10

    To wiadomo nie od dziś, że Czarnek to się nadaje na Ministra Edukacji jak artykuł polonisty do Nature 😅

  • @IgnacyPawlak
    @IgnacyPawlak Год назад +1

    Zgadzam się ze zdecydowaną większością, dokładając od siebie tylko drobną uwagę. Nie jestem pewien, co masz na myśli mówiąc, że bycie biblistą "nie jest normą na świecie". Biblistą może nazwać się każdy, kto zajmuje się naukami związanymi z tekstami biblijnymi, w tym armia filologów klasycznych (gł. grecystów, ale latyniści przecież także), hebrajskich, starożytników - zarówno historyków jak i specjalistów w zakresie filologii tzw. Bliskiego Wschodu, wreszcie teologowie. I teraz - oczywiście, że w tym gronie znajdziemy wielu apologetyków, którzy naukę traktują instrumentalnie, jako narzędzie, które ma im pomóc uwiarygodnić ich wiarę, ALE to nie wszyscy. Jest znakomite grono badaczy wszystkich wyżej wymienionych dyscyplin, którzy są po prostu świetnymi specjalistami, jedni z nich tak czy inaczej wierzący, inni są ateistami, czy po prostu osobami niemającymi z wiarą chrześcijańską bądź judaizmem wiele wspólnego. Biblia, a w tym także przeogromny korpus tekstów z nią kojarzonych (wszelkie zwoje kumrańskie, apokryfy wszelkiej maści), to świadectwa myśli, kultur, języków. Śmieszkujmy z foliarstwa, próbującego udowadniać naukowo zmartwychwstanie, a nie z badań. Śmieszek typu "nie jest to normą na świecie", przypomina śmieszek: "A w XYZ to badają Koran/Mahabharatę/dowolną świętą księgę". I zakładam, że bardzo dobrze zdajesz sobie z tego sprawę, więc trochę nie łapię, skąd ta złośliwość.

  • @Treviasty
    @Treviasty Год назад +10

    Dawidzie, słuszny materiał, ale podam dwa przykłady gdzie trochę widać u Ciebie brak rozeznania w dziedzinach nie-ścisłych: 1. Polska teologia nie jest szczególnie dobra na tle światowej. 2. Biblistyka to nie jest nauka o tym, jak należy słuchać Biblii (no wiem, nigdzie tego nie powiedziałeś, ale mówisz o niej jak o czymś co nie brzmi poważnie), tylko mieszkanka badań lingwistycznych, archeologicznych, historycznych i kulturoznawczych zastosowanych do tekstu Biblii. Pozdrowienia od byłego pracownika uczelni oraz (wciąż) katolika, bolejącego nad wciskaniem ludziom religii przez gardło.

    • @morfi1477
      @morfi1477 Год назад +4

      Wydaje mi się, że to z teologią to była ironia i szpilka w przeświadczenie wielu osób, że my to papieża mieliśmy, więc Polska jest drugim ośrodkiem katolictwa na świecie, zaraz po Watykanie

  • @myczycz
    @myczycz Год назад

    Cieszę się, że poruszyłeś ten temat, bo jakiś czas temu obiło mi się o uszy, że coś dziwnego dzieje się z punktacją za czasopisma, ale jakoś nie zainteresowałam się tym głębiej (nie jestem naukowcem, nie dotyczy mnie to bezpośrednio). A to faktycznie brzmi jak niezły wałek. Bardzo ciekawe, że Rosja wcześniej poszła podobną drogą - to oczywiście nie wróży dobrze.

  • @elvenoormg5919
    @elvenoormg5919 Год назад +4

    1:52 PUNKCIKI!! 🔥

  • @pxix8209
    @pxix8209 Год назад

    7:15 bo po co dawać finansowanie na coś, co może dać nam jakąś przyszłość, czy potencjalny zysk, skoro można opłacić rozważania o tematyce tańczących na szpilkowym łebku aniołów - to dużo istotniejsze, wszakże nikt więcej na świecie już tego nie robi 😕